Qualifying A szombati záróedzés, kvalifikáció angol megfelelője. Az elért köridők alapján határozzák meg a rajtsorrendet.
Rádiókapcsolat A versenyző és a csapat állandó rádióösszeköttetésben áll egymással a verseny és az edzések ideje alatt. Az adás gyakorta zavart, s néha a pilóták, sem "értik" a csapat egyes utasításait, mikor például el kell engedni a csapattársat�
Rajtlámpa Öt páros piros fényforrás gyullad fel egymás után másodpercenként, majd elalvásakor (4-7 sec.) a verseny elindul. A versenyzők csak az utolsó előtti lámpánál emelik a motort startfordulatszámra.
Rajtfelállás A kvalifikáció eredményeképpen kialakult végső rajtsorrend szerint az autók oldalanként 4 méterrel eltolt pozícióból vágnak neki a távnak. Egymás mögötti sorakozási táv: 8 m.
Rajtgép, startautomatika Rajtolás előtt a sofőrnek nincs sok dolga. Elég meghúzni a kuplungkart és megnyomni a rajtgép gombját. A piros lámpák felgyulladásakor a pilóta padlógázt ad (az elektronika nem engedi túlforgatni a motort), majd a zöld fény felvillanásakor elengedi a kuplungkart. Az autó önállóan elvégez egy teljes rajtszekvenciát; gyorsít, váltogat. Az első fékezés törli a programot.
Rajtszám A csapatoknak párban kiadott számok, az előző esztendő konstruktőri sorrendje szerint. A világbajnok mindig az 1-est kapja; a balszerencsés 13-ast nem adják ki.
Reverse Hátrameneti fokozat, rükverc. Biztonsági okokból minden autó rendelkezik R-fokozattal.
Safety Car Biztonsági autó, mely rajt előtt, illetve veszély esetén felvezeti a mezőnyt, biztosítva a pályát.
Scrutineering Angolul a technikai gépátvétel, ellenőrzés. Alapkérdés: megfelel-e az autó az előírásoknak? Az ellenőrzések az első edzés előtt, az edzések után, a kvalifikáció közben és után, illetve a verseny után történnek.
Sebességváltó A Formula-1-es autók váltója csaknem teljesen automatizált. Egyes váltásokkor a kormány mögötti váltókarokat (jobb: fölváltás, bal: visszaváltás) működtetni kell, de a váltó nagyrészt automatikusan választ váltási szekvenciát.
Setup Az autóbeállítások összegző angol fogalma. A kritériumokban szerepel a futómű, a szabad magasság és az aerodinamika beállításai, valamint a gumik hangolása, kiválasztása.
Shakedown Angolul a versenyautó első tesztje, hogy "összerázódjon".
Skid block Az autó alatt hosszában végignyúló speciális lemez; extrém kemény műfa. 30 cm széles és 1 cm vastag, a verseny közben pedig maximum 10 százaléka használódhat el.
Sofőrcsere Egy versenyhétvége első edzéséig az autókat vezető versenyzőket meg kell nevezni. Ezután csak kivételes esetben lehet eltérni (pl. betegség), de csak a kvalifikáció megkezdéséig.
Stewards Független hivatalnokok, akik a verseny felügyeletével vannak megbízva. Ők büntetik a csapatokat, és/vagy sofőröket, ha technikai kihágást, vagy sportszerűtlen viselkedést észlelnek.
Szélárnyék A hátsó szárnyak és a diffúzor mögötti, viszonylag szélszegény zóna, ahol kisebb a légellenállás. A hátsó autó így nagyobb végsebességre tehet szert, de lecsökkent aerodinamikai hatásfoka miatt rosszabb a fékhatás. A kakastaréj alatt mintegy 170 méternyi szélárnyék lehetséges.
Szeleppneumatika Hagyományos acélrugók már alig viselnék el a 18 000-es fordulatszámokat. Ezért megbízhatóbb, túlnyomásos pneumatikus szeleprugók működnek a motorban. A sűrített levegőt palack, vagy a menetszél szolgáltatja.
Szénszál, karbon A modern versenyautók legfőbb építőanyaga. Poliakrilnitril-szálakat lepedőkké szőnek, majd 2000 °C-on megszenesítenek. A lapokat ezután - különös tekintettel a szálirányra! - méhsejtszerkezetű lapokkal (alumínium, Nomex) felváltva egymásra helyezik, majd 135 °C-on egybesütik (lásd autokláv). Az így készült szendvics-héjszerkezet rendkívül könnyű és erős.
Szervókormány 2002-től nem elektronikus, csupán hidraulikus rendszer engedélyezett.
Szponzor Angolul az anyagiakat biztosító reklámpartner, akinek különféle reklámfelületek állnak rendelkezésére, a versenyautókon, kamionokon, az overallokon és a sisakokon. A felület nagysága és a csapat/pilóta jelentősége határozza meg az árat.
Szuperlicensz Formula-1 jogosítvány. Megszerzéséhez elengedhetetlen a szamárlétra-versenyeken megszerzett jó eredmények, és a Formula-1 Komisszió (FIA, csapatok, szponzorok) hozzájárulása.
Tankolás 1994 óta ismét megengedett, sőt most már kötelező. Az előírás célja, hogy a nemlétező előzéseket a boxmegállások strategizálásával valahogy pótolják. Tanksapka A limiter működtetésekor (max. seb. 80 km/h) a tankfedél automatikusan kinyílik.
T-Car Tartalékautó angolul. Az edzéseken és a warm-up-on korlátlanul használható, de a versenyen csak akkor vethető be, ha azt maximum két körrel a rajt után piros zászlóval megszakítják.
Telemetria Rádióhullámos adatátvitel, mely 2002-től ismét két irányban engedélyezett. Nemcsak az autó küldi jeleit a boxba, hanem a technika kívülről is befolyásolható. Veszélyhelyzetben a csapat, vagy a versenyvezetőség is jelezheti a tempólimitet a pilótának. A külső kontroll (motorvezérlés, differenciálállítás, keverékképzés, stb.) egyre nő, de a versenyzők nem félnek a távirányítású F1-től.
Tempólimit Sebességhatár a boxutcában. A szabadedzéseken és kvalifikáción 60 km/h, warm-up-on és versenyen 80 (Monacóban mindig 60). Az autók sebességét radarral mérik.
Túlkormányzottság A kanyarba túl nagy sebességgel érkező, vagy túl hamar kigyorsítani akaró autó hátsó kerekeinek vezetőereje lecsökken/megsemmisül. Ilyenkor az autó "megfarol", kitör a hátulja, s a versenyző gyakran megforog. (Vö.: alulkormányzottság.)
Világbajnokság 1950-ben lett hivatalos világbajnokság az 1947-ben alapított Formula-1. 1958 óta pedig konstruktőr-titulusért is versengenek.
Warm-up 30 perces melegítő edzés a verseny kezdete előtt 4.5 órával, mikor a versenybeállításokat elvégzik.
Winglet Kicsi kiegészítő szárny(ak) az oldaldobozok tetején/végén, melyek a hátsó kerékről emelik el a káros örvényeket.
Yaw Sokszor félreértelmezett szó, mely az autó menetdinamikai viselkedésében, kontrollált csúszásában/sodródásában a "keresztbefordulási faktor". Szaknyelven nem állandó fordulási ráta. Ha van elegendő yaw, az autó dinamikusabban fordul, mint egykedvűbb társai. (ejtsd: jó)
107 százalékos szabály A versenyre azok a sofőrök kvalifikálnak, akiknek időeredménye maximum 7 százalékkal lassabb az edzéselsőnél. A szabály 1996 óta van érvényben.
|